torsdag 7 mars 2013

Oa duppe

Äpplet faller inte långt från päron-päronträdet.  Eller vad man ska säga.  Det jag menar är i alla fall att lillebror och morfar har ett stort gemensamt intresse:  Traktorer. 

Ända sedan i somras, när han började säga sina första ord (lillebror alltså, inte morfar), har traktor funnits med på repertoiren.  Fast det började med en lastmaskin med jord som fick kallas för dumper.  Morfars dumper.  På lillebrorvis blev det Oa duppe och det är sedan dess namnet på alla traktorer eller andra fordon med en skopa framtill (ja, jag vet, en traktor har inte alltid en skopa framtill!).

I evigheter kan lillebror står och titta på traktorn, med eller utan morfar i.  I vintras förevisade morfar traktorns gripklo och lillebror var helt förstummad.  Vördnadsfullt tog han ett försiktigt kliv framåt och kastade sin lilla vante för att traktorn skulle plocka upp den.  Det är så sött att man smälter!

Jag har ju gjort traktorplagg förut, men sedan Cameon kom i min ägo har jag haft en klar bild av vad jag ville göra: En riktig Oa duppetröja.  Jag utgick ifrån ett foto på min pappas traktor och ritade av den i olika lager som jag klippte ut i vinyltransferplast med min Silhouette cameo.  De olika lagren är sedan faststrukna ett efter ett på varandra.  Sist av allt sydde jag tröjan.  Den gröna kanten runt traktorn plockade jag upp i täcksömmarna.  En väldigt verklighetstrogen och färgglad Oa duppe blev det! 

Mönster:
Eget, storlek 98.  Just det; det skulle jag skriva också; att detta är en annan variant av mitt nya mönster.  Den första finns här.  Jag har totalt ritat fyra olika med små, små skillnader för att jämföra.  Ska se om jag kan sammanställa så småningom och visa.

Material:
En underbar mellanblå jersey i bomull/lycra.  Undrar var jag kan ha köpt den?  Jofotex?  Jny?  Sundbybergs textilcentrum?  Önskar jag mindes!
Silhouette Cameon, skärmaskinen som skär i vinyltransferplast, köpte jag hos Liv Home.

Bäst just nu:
Om jag inte skulle skrivit att jag är sjukt stolt över tröjan hade jag ljugit!  Jag har haft den så länge i tankarna, men det var så många olika steg på vägen som jag behövde lösa och lära mig att resultatet dröjde. Men nu så!  Och Cameon är fantastisk, vilka möjligheter den ger!  Det är ju det här jag älskar - att göra verkligehet av de bilder jag har i huvudet och kunna skapa helt fritt.

Sämst just nu:
Att vårtröttheten inte ger med sig.  Jag vill vara pigg, pigg, pigg.  Men jag såg allt en liten antydan till snödroppe i går, så våren kan vara på väg...

10 kommentarer:

Pernilla sa...

Grymt snygg!!

Det är samma här morfar och lillebror älskar morfars traktor och grävare. men hemma hos oss heter det kacka hi hi gullipluttar.

Susanna sa...

WOW!

Om du får sy på min brodermaskin får jag testa din cameo (eller hur det nu stavas) då ;)

Hoppas vi ses snart!

Strömming

Anonym sa...

Deal! :-)
Hör av dig när ni är krya igen!'
Kram Thea

Alviti sa...

Sjukt imponerad!! För mig är det ofattbart hur man kan sy så snygga kläder. Är så glad att jag hittat hit. Har precis fått en symaskin och vill komma igång med att sy, men det är inte bara bara. Kanske har du något tips till mig på mitt senaste inlägg ;)Ha en fin dag!!

Thea sa...

Å, tack Carolina! Det var verkligen jättesnällt skrivet! Jag försökte kika in på din blogg men lyckades inte. Försöker igen senare. Ha en bra dag!

Alviti sa...

Tack för tipset! Det får bli en till mössa :) Som du kanske såg är jag ny i bloggvärlden och måste säga att jag inte riktigt förstår varför man inte kan komma till min blogg via kommentaren. Det får jag forska i! Kram Carolina

Rumpetuss sa...

Å vilken fin tröja, kommer nog bli en favorit för lillkillen!!!

Åsa Tidqvist sa...

underbart att känna så! vill också ha en cameo...ska vara snäll mot min revisor...tillika min man ;)

Thea sa...

:) Åsa, det är nu man letar efter "gilla"-knappen och inser att detta inte är fb. :-)

ekåå sa...

Hihi :) Vilket mysigt inlägg! Satt här i soffan och småfnissade och blev på så bra humör igen efter min skitdag i syrummet. (Hur många gånger kan man sprätta på en mössa. En mössa!!!)